Vi ønsker os grøn færgedrift i fremtiden

Vi taler meget om modstand, når vi snakker om Kattegatforbindelsen og fremtidens transportmuligheder. Vi vil også gerne fortælle om, hvad vi gør for at foreslå ’en anden vej’ til Danmarkshistoriens dyreste etableringsprojekt.

Foto: Rasmus Rørbæk

I september 2024 havde vi foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer sammen med Læsø Kommune og Ærø Kommune. Vi besøgte Christiansborg sammen for at foreslå, at der etableres en havnepulje, som skal gøre det muligt at have el-drevne færger til vores tre skønne øer. For Samsø handler det om ruten mellem Hou og Sælvig.

Vi fremlagde vision og budget for etablering og drift for udvalget med formand Susie Jessen (DD) i spidsen. Vi ser nu frem til udvalgets behandling af forslaget.

Det er en af de grønne transportløsninger, vi snakker om, når vi nævne ’en anden vej’ i opslag og nyheder, der forklarer om vores modstand i forbindelse med bro-etableringen.

Vores konkrete forslag vil med tiden give Samsø nye el-drevne færger, der vil kunne sikre dels kapacitet nok til højsæson, og samtidig giver fleksibilitet i at kunne lade en færge overvintre i havn, når behovet er mindre.

Som et ekstra, ‘grønt jordbær’ på toppen i forslaget, har Samsø Kommune et ønske om, at det er kommunens egenproducerede grønne strøm, der lader batterierne op til færgerne.

De samlede anlægsudgifter er i omegnen af 700 millioner kroner, hvoraf næsten halvdelen er merudgifter til grøn omstilling af færgedriften.

Det er mange penge
Men i lyset af en eventuel bro med en etableringsomkostning på trecifrede milliarder plus følgeudgifter og driftsomkostninger, og de ødelæggende følger for Samsø og andre områder langs de mange kilometer ny motorvej – så er det en langt mere økonomisk og bæredygtig løsning, vi har fremsat.

Skulle man være lidt frisk, så svarer det samlede budget for vores alternativ til en forundersøgelsespakke som den, der er i spil i dialogen mellem Sund & Bælt og Transportministeriet, som Ingeniøren har omtalt tidligere i år.

Vi vil nok mene, der er mere bæredygtig transport for de penge på vores måde.