Om 30 år kunne vi se en Kattegatbro stå færdig. Men tænk, hvis vi valgte en anden vej for materialebrug?

I fremtiden vil byggematerialer som beton og stål være endnu mere værdifulde og knappe, end de er i dag. En broforbindelse over Kattegat vil kræve enorme ressourcer, og med de nuværende globale og nationale tendenser i materialeknaphed og forsyningsudfordringer kan projektet meget vel blive markant dyrere end først antaget.

Ifølge en analyse fra SMVdanmark oplever over halvdelen af de små og mellemstore byggevirksomheder i Danmark stigende priser på råvarer og materialer med forlængede leveringstider til følge, og der er endda også udfordringer med direkte produktionsbegrænsninger som følge af mangel. Det er en tydelig indikator på, hvor sårbar byggebranchen allerede er – og at store anlægsprojekter kun vil forstærke presset.

Ressourcerne kan bruges mere effektivt til at fremme grøn og strategisk transport, som passer bedre ind i en fremtid med bæredygtige samfundsnormer. Fremtidens byggesektor vil være præget af nøje prioritering af materialer. Traditionelle løsninger som beton og stål er både klimabelastende og afhængige af globale og geopolitiske faktorer – en udfordring, der også belyses i rapporter fra bl.a. Syddansk Universitet og Industriens Fond om forsyningsrobusthed.

I stedet for at bruge knappe ressourcer på én massiv brokonstruktion med usikker samfundsøkonomisk gevinst og høj klimabelastning, kan man om 30 år satse på løsninger, der er dynamiske og tilpasset fremtidens behov.  Hvor en bro er en fastlåst løsning for de næste 100 år, giver tilpasningsdygtig infrastruktur langt større strategisk råderum. Fremtiden vil ikke efterspørge mere beton – den vil efterspørge smartere forbindelser. Infrastruktur, der kan udvikles, flyttes og skaleres.

Derfor handler debatten ikke om, hvorvidt man teknisk kan bygge Kattegatbroen med grønnere materialer. Det kan man. Spørgsmålet er, om det er den bedste løsning – set i lyset af både klima, økonomi og ressourcer. Vi står allerede i dag med voksende udfordringer i forhold til knaphed på byggematerialer og ustabile forsyningskæder. Og fremtiden peger kun i én retning: Beton, stål og andre byggematerialer bliver både dyrere, sværere at skaffe og mere klimabelastende. 

Svaret bliver mere og mere tydeligt, jo længere vi ser frem. Alligevel diskuterer man stadig Kattegatbroen, som om vi var i 1995 – og ikke 2025.