Nyheder

Her på siden er det muligt at følge med i nyheder og indslag om arbejdet for at finde en anden vej end en fast Kattegatforbindelse. Sidens indhold er produceret af Samsø Kommune, der på basis af et enigt byråds modstand til etableringen af en Kattegatbro, sætter fokus på konsekvenser og alternativer til en fast forbindelse over Kattegat. 

Den 'gamle mand' og øen

Samsø har mange gæster, der vender tilbage år efter år. En af de tilbagevendende gæster hedder Michael Kuprat, der kommer fra Tyskland. Derhjemme arbejder han som trafikplanlægger for myndighederne i Ruhr-distriktet, og for ham er der mange grunde til at undre sig over de planer, der beskriver Kattegatforbindelsen. Kom med på en tur på tværs af Samsø i sommeren 2025.

Om 30 år vil du ikke høre støjen mere

Støjen fra en motorvej er ikke som en bil, der kører forbi på gaden. Den er en konstant summen, der bliver til det nye normale på Samsø. Den summen vil også have en betydning for folkesundheden her på øen. Dansk forskning har sat konkrete tal på betydningen. Ifølge store danske befolkningsstudier er der blandt andet påvist en tydelig sammenhæng mellem længerevarende eksponering for trafikstøj og øget risiko for demens.

Tænk, hvis vi valgte en anden vej for materialebrug?

I fremtiden vil byggematerialer som beton og stål være endnu mere værdifulde og knappe, end de er i dag. En broforbindelse over Kattegat vil kræve enorme ressourcer, og med de nuværende globale og nationale tendenser i materialeknaphed og forsyningsudfordringer kan projektet meget vel blive markant dyrere end først antaget.

Skab først forbindelsen. Byg så en bro.

Danmark planlægger broer. Store broer. Visionerne er klare: Etableringsprojekter som Kattegatforbindelsen og Als-Fyn-forbindelsen skal reducere rejsetider, binde landsdele sammen og skabe vækst. Men hvad ligger bag skitserne? Danmark fik et kig ind bag de tanker, da forundersøgelsen til Als-Fyn-forbindelsen kom ud. Her på Samsø fik vi os et dejavue-øjeblik, da vi så rapportens forskellige pointer.

Gæsterne på Samsø siger 'nej tak' til en bro

Samsø kan fremvise klare svar på, om en fast forbindelse over Kattegat vil gøre vores ø mere attraktiv for de mange tusinde gæster, vi byder velkommen hvert år. Det korte svar er ”nej”. Det lidt længere svar kan læses her.

Hvad nu, hvis transporten tog en anden vej om 30 år?

Om 30 år kan en Kattegatbro stå færdig, hvis alt går gnidningsfrit, og klimaudfordringer, forsyningsvanskeligheder og omkostninger ikke stiller nye krav til Danmarkshistoriens største byggeprojekt. Læs mere om de muligheder, der ellers kan findes om 30 år...

Hvad Kanhave kan lære os

Når vi hører om Kattegatbroen som vil være den største ingeniørmæssige ambitioner i Danmarks historie, så er det nærliggende at sende en tanke til vores historie her på Samsø. Kanhave Kanalen skulle hjælpe vikingerne med kortere rejsetid, men led en krank skæbne, vi kan lære af...

"Kattegat Færgeby"

Det kan minde lidt om et af versene til Jullerup Færgeby-sangen om, hvad man kan få for en krone, når man læser om omkostninger, der bliver ved at stige til store anlægsprojekter som Lynnetteholm i København og Havnetunnellen i Aarhus. Syng med her...

Hvad nu, hvis arbejdslivet tog en anden vej om 30 år?

Det er ikke os, der siger det her. Men arbejdslivet kunne tage en anden vej inden for en overskuelig fremtid. Det viser forskellige rapporter og videnskablige undersøgelser, og sætter dermed spørgsmålstegn ved argumentationen for behovet for en bro....

Ikke kun modstand: her er et eksempel på 'en anden vej'

Vi ved godt, vi taler meget om modstand i vores arbejde på at vise andre veje for en bæredygtig etablering af forbindelser over Kattegat. Her er et konkret eksempel på, hvordan vi også byder aktivt ind med løsningsforslag sammen med andre danske øer...

Samsø vil gerne 'substantielt videre' uden en bro

Mens det kan glæde os, at der er en lang dialog mellem Sund og Bælt og Transportministeriet om konsekvenserne af det enorme byggeri, som en bro vil være. Men det undrer os til gengæld, at Samsø ikke er blevet spurgt, men kan læse om dialogen i dagspressen