Hvad nu, hvis transporten tog en anden vej om 30 år?

Om 30 år kan en Kattegatbro stå færdig, hvis alt går gnidningsfrit, og klimaudfordringer, forsyningsvanskeligheder og stigende omkostninger ikke stiller nye krav til det, der vil være Danmarkshistoriens største byggeprojekt.

Men hvad kunne ellers være muligt?
Om 30 år er det ikke svært at forestille sig, at vi sejler i eldrevne færger. Hvis vi strækker fantasien lidt, så kan man selv bestille en selvstyrende færge til at hente og bringe sig selv eller det gods, der skal transporteres.

Om 30 år er det ikke usandsynligt, at selvstyrende skibe kan sejle på individuel bestilling via en app, og dermed styrker både infrastrukturen og muligheden for at komme let og bæredygtigt til og fra en ø som Samsø med personer eller gods.

Hvis vi så ser mod land, så er godsruter blevet optimeret til eldrevne autonome køretøjer og godstog om 30 år. De vil kunne transportere passagerer og gods via nye teknologiske løsninger, som vi knapt kender i dag. Samtidig er det danske spor-net moderniseret, og nu forbinder højhastighedstog landsdelene, hvilket gør det muligt for rejsende at komme mellem København og Aarhus på et par timer. Tid, der kan bruges mere konstruktivt end ved f.eks. at køre bil.

Tilsammen udgør disse teknologier et intelligent og fleksibelt transportnetværk, der løbende tilpasser sig brugernes behov og understøtter en mere bæredygtig fremtid.

Det er ikke os, der siger det er muligt
Dansk forskning har i de seneste år påpeget potentialerne ved autonome og elektrificerede transportformer. Elektrificering er blandt de mest bæredygtige løsninger for fremtidens transport. Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Tekniske Universitet fra 2020 kan en overgang til el-færger reducere CO₂-udledningen med op til 70% på ruter som den mellem Sælvig og Hou. Samsø har for nyligt ansøgt om EU-midler til at etablere grøn færgedrift til ruten mellem Sælvig og Hou, hvor der også er indtænkt ladestationer til grøn energi fra Samsøs egen strømproduktion.

Autonome elektriske køretøjer og højhastighedstog kan supplere el-færgerne og opfylde transportbehovene mellem landsdelene. Forskning fra Aalborg Universitet fremhæver bl.a., at autonome køretøjer på sigt måske kan optimere trafikflow og reducere antallet af ulykker. Når så det kombineres med elektrificering, udgør de et lavemissionsalternativ til traditionelle broforbindelser og åbner op for en fremtid uden trængsel og med minimal miljøpåvirkning.

Endelig er et forskningsprojekt kaldet MARS (Maritime Autonomous Reliable Systems) i fuld gang med at undersøge og afprøve potentialet ved autonome skibe i det sydfynske øhav, hvor vi allerede nu kan ane fremtidens transportmuligheder for både gods og passagerer. I 2023 understregede en rapport fra projektet, at autonome skibe kan blive en central del af fremtidens grønne transportnet og spille en nøglerolle i et transportlandskab, der er langt mere miljøvenligt og effektivt end traditionelle løsninger.

Foto: Rasmus Rørbæk